kisah peniaga sate...


Kisah peniaga sate



Seorang penjual sate akan keluar seawal pagi untuk ke pasar membeli ayam dan daging yang terbaik untuk dibuat sate. Ayam dan daging akan dipotong mengikut saiz yang sesuai dan kemudiannya diperap. Memang rumit kerjanya. 

Selepas memerap ayam dan daging akan dicucuk ke lidi. Biasanya 5 ketul daging akan dicucuk pada satu lidi. Bayangkan kalau sehari 10,000 cucuk sate perlu disediakan. Sementara itu kuah kacang perlu dimasak. Nasi juga perlu ditanak untuk dibuat nasi impit serta timun dan bawang perlu dipotong untuk menjadi pelengkap hidangan sate.

Selepas itu sate-sate dibawa ke gerai atau restoran tempat penjual sate itu berniaga. Bahagian terakhir ialah membakar sate sebelum dihidangkan kepada pelanggan. Membakar sate perlu cermat supaya sate tidak hangus tetapi masak empuk hingga ke dalam daging. Panas dan asap adalah teman peniaga sate.

Di zaman moden ini sudah ada banyak mesin dan peralatan untuk memudah dan mempercepatkan proses membuat sate. Kalau dulu pakai kipas dengan tangan (manual), sekarang sudah ramai penjual sate menggunakan kipas elektrik.

Bayangkan jika anda seorang peniaga sate telah didatangi oleh Pak Kaya (bukan nama sebenar) seorang pemilik rangkaian syarikat "catering" yang besar lagi berjaya.



Pak Kaya : "Saya mahu sedikit sate untuk jamuan makan malam sebuah syarikat koperat"
Peniaga sate : "Berapa ribu cucuk sate yang Pak Kaya mahu beli"

Pak Kaya : "Saya mahu 50 cucuk sahaja, tak banyak, sekadar untuk menjadi pelengkap hidangan di meja VIP.... tak banyak sikit sahaja jadi saya nak minta sahaja, bukan nak beli"
Peniaga sate : "Mana boleh macam tu, saya berniaga, lagi pun saya peniaga kecil, 50 cucuk pun duit juga bagi saya"

Pak Kaya : "Amboi eksyennya, 50 cucuk pun tak boleh bagi, bukannya banyak, sepatutnya kamu bersyukur dan berbangga kerana saya mahu sate kamu untuk dijadikan hidangan di meja VIP, nanti kamu boleh bercerita pada orang kampung kamu yang sate kamu pernah menjadi hidangan VIP dari syarikat korperat, kamu juga boleh tulis status di wall Facebook kamu yang sate kamu telah jadi hidangan istimewa dijamuan korperat."

Peniaga Sate : ............................................???


Kalau anda peniaga sate tersebut, apakah reaksi anda?






with luv,
cik una

Comments

Popular Posts